Fekete Tibor
Centrum
Centrum
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
E-mail

E-mail

 
Program
 

 a CENTRUM politikai programja


A CENTRUM ÖNMEGHATÁROZÁSA ÉS ÉRTÉKRENDJE

A Centrum középen álló párt. Nem tekinti magát sem jobb-, sem baloldalinak, sőt: nem fogadja el hitelesnek a hagyományos jobb-bal felosztást, mert az egyes pártok tevékenységei ma már nem eszerint különböznek. Sokkal valóságosabb a sokat vagy keveset újraosztó, a központosító vagy decentralizáló, az individualista vagy közösségelvű stb. szempontok mentén jellemezni a politikai pártokat. Ugyanakkor a Centrum annyiban középen áll a jobb-bal skálán is, hogy mindkét szélsőségtől egyformán távol van.

IDEOLÓGIA ÉS PRAGMATIZMUS. A Centrum szerint – mivel a politika feladata a társadalom ügyének szolgálata – nem előre kell kitalálni, hogy milyen ideológia mentén akarok politizálni, és ahhoz igazítani az emberek igényeit. Hanem fel kell mérni a társadalom, az intézményrendszer stb. problémáit, majd fel kell mérni a pénzügyi lehetőségeket, és ezek után prioritásokat kell felállítani. Ezt jelenti az ideológiamentesség és a pragmatizmus.

VÁLASZUTAK HELYETT HELYES ARÁNYOK. A jobb- és baloldalra osztott politikai térben minden kérdésben úgy tűnik, mintha választani kellene két út között. Ezzel szemben a centrumpolitika azt mondja, hogy nem választani kell, hanem helyes arányokat kell megállapítani. Az „arany közép” minden érték, minden cselekvés vonatkozásában megvan. A lényeg, hogy középről kell kiindulni és keresni a megoldást, nem pedig valamelyik „vegytiszta” akadémiai vagy ideológiai álláspontból. Ez a réálpolitika kell hogy szerepeljen például az állam szerepvállalásának megítélésében is. Hiába szép elv az állam leépítése, ha egy országban szükség van az állam szerepvállalására a finanszírozásában, a szereplők közötti közvetítésben, a verseny szabályozásában, vagy éppen a határon túl élők képviseletében és a honvédelemben. És hiába szép elv a gondoskodó állam, ha az újraosztandó pénzt elsinkófálják, vagy akár csak nem hatékonyan használják fel. Az igazság mindig valahol középen van.

ÉRTÉKEK. A Centrum tiszteli az emberek jogait, de ugyanilyen súllyal kezeli kötelességeiket is. A Centrum összefogás Magyarországért az emberekkel. Összefogás, melyben a rászorultak segítséget, a munkát végzők tisztes jövedelmet, a fiatalok használható tudást, az idősek megbecsülést kapnak. A Centrum olyan értékeket képvisel, melyeket minden tisztességes, a jövőt építeni kívánó ember bátran a magáénak vallhat. Értékrendünkben meghatározó a szociális érzékenység és a szolidaritás, a személyiség tisztelete és a lelkiismeretesen végzett munka megbecsülése. Alapvető értéknek tartjuk továbbá nemzeti kultúránk megőrzését, ápolását és gyarapítását. Ezért kiemelt figyelemmel kezeljük a határon túli magyarság helyzetét, kiváltképpen azon közösségekét, melyek az európai integráción kívüli térségekben élnek. Elismerjük a klasszikus konzervatív, liberális és baloldali értékek egy részét is, de nem fogadjuk el egyik értékrend másik által történő kizárását. Meggyőződésünk, hogy a jelenlegi parlamenti pártok következetlen magatartásukkal, pálfordulásaikkal bizonyították: bár magukénak vallják éppen egyik vagy másik értékrendet, ám annak nem hiteles képviselői.

POLITIKAI KULTÚRA ÉS A '89-ES ALAPELVEK. 10 év alatt semmibe vesztek a rendszerváltás íratlan politikai szabályai. Az írottakat úgy-ahogy betartják, de sehol nincs már

  • (a) a kompromisszumok mentén formálódó politika;
  • (b) a független jogintézmények (igazságszolgáltatás, MNB, érdekvédelmi szervezetek stb.) pártatlanságának tiszteletben tartása;
  • (c) az önkormányzatiság, a decentralizáció megalapozása és megerősítése; és általában
  • (d) a tágan értelmezett demokráciafelfogás, amely a valódi részvételen és a hiteles tájékoztatáson alapul.

A két nagy parlamenti párt minimalista demokráciát valósít meg. Ezzel szemben fel kell mutatni a civilek demokráciáját. A Centrum ezt fogja tenni, széles körű civil összefogást valósít meg a 2006-os választásokra.


A CENTRUM SZÖVETSÉGI POLITIKÁJA

A Centrum kijelenti: nem köt választási szövetséget sem az MSZP-vel sem a Fidesz-szel, valamint a szélsőséges pártokkal sem. Egyetlen jelöltje sem lép vissza továbbá a választások második fordulója előtt ugyanezen pártok, vagy a velük szövetségben lévő bármely párt javára. A Centrum 2006-tól a parlamentben önállóan kíván politizálni, hogy 2010-re számottevő kormányzati tényezővé válhasson. Az 1990 óta kötött koalíciók eddig mindig a nagy pártok uralmáról, és a kis pártok megsemmisítéséről jobb esetben kiszorításukról szóltak. Ezért a Centrum a 2006-os választások után nem kíván az önállóságát korlátozó koalícióba belemenni. Felelősséget érez az ország kormányozhatóságáért, de ez nem jelentheti elvei feladását.

A Centrum széles körű együttműködésre törekszik a céljait és értékrendjét elfogadó pártokkal, civil szervezetekkel és szakmai érdekképviseletekkel. Vallja, hogy a civilek és szakmai érdekképviseletek bevonásával tisztességesebb együttműködést, megalapozottabb döntéseket és következetesebb politikát képes véghez vinni.


A CENTRUM FŐ POLITIKAI TÖREKVÉSEI

TISZTESSÉGES POLITIKA – TÖBBPÁRTI DEMOKRÁCIA – POLITIKAI ELITVÁLTÁS! Már 2002-ben mintegy 220 ezer ember érezte úgy, szükség van a Centrumra. Kell egy középpárt, mely képes megállítani az ország politikai kettészakítását. Kell egy politikai erő, amely képes tisztességes közéletet teremetni. Kell, mert a jelenlegi parlamenti pártok és vezetőik hiteltelenné váltak, megkoptak és elfáradtak. Már nem egyszerűen új politikára, hanem új politikai elitre van szükség. A Centrum ezért 2006-tól az Országgyűlésben akarja megvalósítani programját, képviselni a többpárti demokrácia híveit, és megkezdeni a személyében is lejáratódott politikai elit demokratikus szabályok szerinti leváltását.

HELYRE KELL ÁLLÍTANI, ÉS FENN KELL TARTANI AZ ALKOTMÁNYOS RENDET! Jelenleg az állítólagosan demokratikusan működő Országgyűlés rendre Alkotmányt sért. A Centrum elfogadhatatlannak tartja, hogy az ország legtekintélyesebb jogintézményei és közszereplői: az Alkotmánybíróság, a Számvevőszék tagjai, de köztársasági elnök személye is méltatlan és gusztustalan pártpolitikai alkudozás tárgyai legyenek. Az ország megítélésére, és az emberekre nézve is rendkívül káros továbbá, hogy már a jogszolgáltatásba vetett bizalom sem töretlen. A Centrum mindenkor az Alkotmány minél szigorúbb betartására kíván törekedni, nem a kiskapukat, az írott és íratlan szabályok kijátszását keresi!

VISSZA KELL ADNI AZ ORSZÁGGYŰLÉS TEKINTÉLYÉT, ÉS A POLITIKUSI MUNKA BECSÜLETÉT! A politikai kultúra és erkölcs hanyatlását jelzi, hogy ma Magyarországon egyre többen fogadják el „szükséges rossznak” a mutyizást, az umbuldát, a korrupciót. Lehetetlen helyzet, hogy míg a magántulajdon védelme „szent” akkor is, ha azt nem tisztességesen szerezték. A közvagyon elsinkófálása szinte már dicsőségszámba megy. Ráadásul az állandó „törzsi háború”, a dacpolitika, az együttműködésre való képtelenség számos közös ügyünk megoldását tette lehetetlenné. A Centrum elfogadhatatlannak tartja azt a jobb- és baloldal által egyaránt alkalmazott módszert, hogy pártérdekből nem szégyellik akár külföldön lejáratni Magyarországot. Látható módon a kultúra és erkölcs hanyatlása miatt egyre többen fordulnak el a politikától. A Centrum meg akarja fordítani ezt a folyamatot, ezért tisztességes lesz mind a partnereivel, mind az ellenfeleivel, és támogatni fogja az előrevivő elképzeléseket, bárhonnan induljanak ki. Viszont nem fog csatlakozni sem a jobb-, sem a baloldal percértékű és homályos elképzeléseihez.

NEMZETI KONSZENZUST KELL KIALAKÍTANI MAGYARORSZÁG ÖNKÉPÉRŐL! Mint minden ország, így Magyarország számára is fontos, hogy mit gondol sajátmagáról. E kérdésben 1990 óta a kormányok sok mindenről próbálták meggyőzni az embereket. A Centrum fontosnak tartja tisztázni hazánk kárpát-medencei szerepét. Hibának tarjuk a nagy álmok kergetését, Magyarország politikai súlyának túlértékelését csakúgy, mint az ország kicsiségének, kényszerpályájának, kiszolgáltatottságának rémképét. Magyarország az Európai Unió közepes méretű, de földrajzilag meghatározó tagállama. Ne higgyük, hogy van érdemi beleszólásunk a nyugati nagyhatalmak politikájába, viszont szokjunk le a „kis ország – kis foci” szemléletről! Látnunk kell, hogy Magyarország komoly integráló szerepet tölthet be közép-kelet Európában kiváltképp a Kárpát-medencében. Ez az integráció magában foglalja az itt élő kisebbségek és többségi társadalmak összefogását, valamint a gazdaság és a térségek integrációját. Magyarországnak új Közép-Európa-politikára van szüksége. A Centrum szerint e kérdésben ki kell kérni az emberek véleményét, a pártoknak pedig keresniük kell a közös nevezőt. Magyarország csak akkor lehet sikeres, ha tisztában van önmagával!

HOSSZÚ TÁVÚ GONDOLKODÁST A POLITIKÁBAN! Magyarországon 1990 óta számos reformelképzelés és még több lehetőség esett áldozatul a rövid távú, 4 évre tekintő párt-politikának. A következmények közé sorolhatjuk az egészségügy, a vidék-politika és az oktatás elmaradt és egyre sürgetőbb reformját, a kisebbségpolitika folyamatos és látványos kudarcát, a környezetvédelmi érdekek háttérbe szorulását, valamint a jogszabályok és az adórendszer állandó, és már követhetetlen változásait is. Ez utóbbiak jelentősen nehezítik mind a családok, mind a kis- és középvállalkozások gazdálkodásának stabilitását. A Centrum olyan, kormányzati ciklusokon átívelő gazdaságpolitikát akar, amely hosszú távon képes biztosítani a gazdaság és ez által a települések és a térségek fejlesztését. A hosszú távú tervezésnek ugyanakkor alapvető követelménye a fejlesztések fenntarthatóságának mindenkori szem előtt tartása. A Centrum harcolni kíván azért, hogy a politikai vezetők és a beruházók egyaránt felismerjék: a környezetvédelmi szempontok figyelembevétele nem külső kényszer, hanem az ország és az emberek, a jövő generációk létérdeke.
Mivel azonban a nemzeti konszenzus jelenleg minden téren hiányzik, nincs lehetőség hosszú távú tervek kialakítására és még kevésbé megvalósításukra. A Centrum szerepet kíván vállalni abban, hogy jogszabályba foglalt kompromisszum szülessen a legfontosabb alapkérdésekben:

  1. állami vagyon kezelésének fokozottabb ellenőrzése,
  2. független közszereplők konszenzusos kijelölése, 
  3. határon túliakkal kapcsolatos stratégia,
  4. fejlesztéspolitika,
  5. egészségügyi és nyugdíjrendszer reformja,
  6. önkormányzatiság és decentralizáció. Az alapelvek stabilitása magával hozza a szabályozás stabilitását (szemben a jelenlegi, követhetetlen jogszabályváltozásokkal), ami a befektetői bizalmat és a munkahelyek biztonságát is növeli. Enélkül pedig nehéz lesz helytállni az unión belüli versenyben.

A CENTRUM SZAKMAI PROGRAMJÁNAK PILLÉREI

Népesedés – szegénység – egészség

Társadalompolitika

Magyarországon közel hárommillió szegény ember küzd a megélhetésért. Eközben 15 éve folyamatosan növekednek a szegények és a gazdagok közötti jövedelmi és vagyoni különbségek, csökken a gyermekvállalási kedv, és az elmúlt években tovább romlott a társadalom egészségi állapota, valamint az egészségügyi szolgáltató rendszerbe vetett bizalom is. A Centrum szerint ezek a társadalom legsúlyosabb problémái, beleértve következményeiket is.
Különösen nehéz helyzetben vannak a létminimum alatt élők, a nagycsaládosok, valamint a cigányság, ráadásul e három csoport sok esetben átfedi egymást. A cigány társadalom helyzetét tovább nehezíti az előítéletesség, az alulképzettség és a társadalmi együttélés nehézségei. A Centrum arra törekszik, hogy a cigány emberek maguk tehessenek javaslatokat, maguk fogalmazhassák meg, milyen intézkedéseket, milyen programokat várnak a kormányzattól.
A problémák megoldását nehezíti, hogy a társadalom elöregedése és az alacsony foglalkoztatási szint miatt lassan válságközelbe jut a nyugdíjrendszer, a munkanélküliség pedig éppen a szegényebb rétegek között a legmagasabb, ami az egészséges élethez való joguk érvényesítését lehetetleníti el. Az emberek bizonytalanságérzetét tovább növeli a munkabiztonság hiánya, a politikai pártoktól kapott, immár minden kérdésben egymásnak ellentmondó magyarázatok, valamint az állandóan változó jogszabályok, követelmények, intézmények. Ez a probléma-együttes az egyik magyarázata annak is, hogy Magyarországon európai viszonylatban tartósan átlagon felüli a kedély- és szenvedélybetegek aránya. A Centrumnak meggyőződése, hogy ez nem valamiféle orvosolhatatlan „magyar betegség”. Magyarországon 15 éve nincs társadalompolitika. Az egyes problémákat a kormányok egymástól elkülönülten kezelik, így az intézkedések sora nem alkot értelmes egészet. A Centrum ezért 2006 tavaszára egy átfogó társadalompolitikai programot dolgoz ki, amelynek fókuszában a társadalom elöregedésének megállítása, a jövedelmi különbségek csökkentése és a lakosság biztonságérzetének, egészségi állapotának javítása lesz. Ez a program arra is ráirányítja a figyelmet, hogy egyetlen politikai területen (minisztériumban) sem lehet döntéseket hozni a többi területre gyakorolt hatás figyelembevétele nélkül.

Gazdaságfejlesztés – versenyképesség – külkereskedelem

A Centrum gazdaságpolitikájának alapelve a magyar gazdasági érdekek legteljesebb képviselete és hatékony érvényesítése. E célnak kell áthatnia a törvénykezést, a gazdasági és pénzügyi szabályozást, a pályázatokat és tendereket, a nemzetközi gazdasági munkát és természetesen a Nemzeti Fejlesztési Tervet. Ami jó a magyar vállalkozásoknak, az jó valamennyi gazdasági szereplőnek. Elismerjük a verseny szabadságát – de ez a szabadság mindenkire vonatkozzon, szabályozott és ellenőrzött legyen! Alkalmazzuk az Európai Unió normáit, de ez minden tagállamra egyezően érvényesüljön! A Centrum úgy látja, hogy a magyar gazdasági érdekek érvényesítésének több akadálya van:

  • az állam és a politika rátelepedése a gazdaságra;
  • a munkavállalói és munkáltatói érdekképviseletek szétaprózottsága, a rövid távú érdekek túlsúlya, az érdekvédelem gyengesége; valamint
  • a társadalom és az államapparátus felkészületlensége az Európai Uniós csatlakozás kihívásaira.

A Centrum továbbá hiányolja és számon kéri az illetékes politikai vezetőkön a magyar gazdaság átfogó fejlesztési stratégiáját, az alapvető fejlesztési koncepciók tisztázását. Magyarországon a cégek 96%-át teszik ki a kis- és középvállalkozások, amelyek az EU-csatlakozás idején a GDP-nek mintegy a 45%-át adták. Ennek ellenére nem lettek megfelelően felkészítve az Uniós tagságra, többségükben nem tekinthetők versenyképesnek európai szinten. E vállalkozások támogatásán túl kiemelt célnak tekintjük a hagyományos magyar nagyvállalatok versenyképessé tételét, hogy azok Magyarország közvetlen térségében meghatározó gazdasági pozíciókat szerezhessenek. Erre lehetőség is van, hiszen a kelet-közép-európai térségben még számos szektorban nem kristályosodott ki a regionális nagyvállalatok közötti piacfelosztás, és a nyugati nagyvállalatok rendszerváltás utáni magyarországi tevékenyégéből láthatjuk, hogy megfelelő időzítéssel stratégiai jelentőségű pozíciókra lehet szert tenni.

E vonatkozásban tehát élénkíteni kellene a külkereskedelem-politikát, vissza kell térni a keleti piacokra. A FÁK országai felé irányuló kivitelnek növekednie kell, ebben fokozni indokolt a MEHIB és az EXIM Bank szerepvállalását.

Az ország versenyképességének növelése érdekében fokozatosan át kell térnünk a magas hozzáadott értéket képviselő, tudás-intenzív termékek és szolgáltatások előállítására és exportjára. Ma a valóban szépen javuló exportmutatók mögött az export óriási importigényessége húzódik meg. Exportnövekményünk így nem javítja jelentékenyen a külkereskedelmi mérleget, és e kereskedelmi szerkezet konzerválja a jelenlegi állapotot, amikor a magyar cégek 0,4%-a adja a magyar export felét. Ennek megváltoztatásához azonban a kutatás és fejlesztés, valamint a magas szintű képzés támogatásának jelentős növelésére lenne szükség. A nyugati versenytársakhoz viszonyítva Magyarország messze le van maradva a kutatás és fejlesztés GDP-arányos támogatása tekintetében.

Lényeges célnak tekintjük a fogyasztóvédelem és a minőségvédelem szabályozásának szigorítását is. Ez által részben kiküszöbölhető lenne az abnormálisan olcsó import hazai piacot romboló hatása. Másrészt pedig remélhetjük tőle a fogyasztás tömegkultúrájának javulását, ideértve a „szellemi fogyasztóvédelem” területét, a lakosságot elárasztó kulturális hulladék szabályozott szűrését. Elkötelezettek vagyunk az olyan reklámok visszaszorításában, amelyek rombolják a közízlést, gyermekeink egészséges lelki fejlődését. A szabályok kikényszeríthetősége érdekében azonban jelentősen fejleszteni kellene a fogyasztóvédelmi hatóságok meglepően alacsony kapacitását, valamint a lakosság fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogaira vonatkozó tájékoztatást is.


Szakpolitikák

OKTATÁS ÉS MUNKAERŐPIAC. Magyarországon még mindig, jelentős számú a jól képzett oktató. Viszont a sokszor beharangozott reform elmaradt, és ami ma ezen a címen folyik, az csak egy kétségbeesett kísérlet. Többé-kevésbé rendeződni látszik a felsőoktatás helyzete, viszont változatlanul jellemző, hogy a képzés struktúrája nem igazodik a munkaerő-piaci igényekhez, egyes területeken óriási a túlképzés. A középszintű és általános iskolai oktatás korszerűsítése ugyanakkor meg sem kezdődött, vagyis a közelmúlt oktatáspolitikája – érthetetlen módon – fölülről, azaz fordítva nyúlt a rendszerhez. Ezt meg kell fordítani, és alulról kell építkezni.

A Centrum szerint sikerélmény-központú, integrált és gyakorlat-orientált oktatási koncepció kidolgozására és megvalósítására van szükség. Ennek keretében

  • Az általános iskola alsó tagozatában a gyermekek - játékos szabadidő biztosítása mellett - szilárd alapokat szerezzenek meg: tanulnak meg írni, olvasni, számolni, környezetüket szeretni, és kezdjék meg egy idegen nyelv elsajátítását.
  • Az általános iskola felső tagozatában a nevelés és oktatás középpontjában az önállóság, a kreativitás fejlesztése és az alapismeretek elsajátítása mellett az egészséges életmódra nevelésre, rendszeres mozgásra, sportra, a nyelvtanulásra tevődjön át a hangsúly.
  • A középfokú szakképzésben találkozhatunk a legnagyobb elmaradással. Szerintünk a munkaerő-piaci elvárásokra épülő, gyakorlatorientált középfokú szakképzést kell megvalósítani a gazdaság szereplőinek aktív részvételével. Olyan középfokú szakképzettséggel rendelkező szakembereket kell képezni, akik rugalmasan alkalmazkodni tudnak a gazdasági kihívásokhoz, egy-egy új szakma elsajátításához. Kiemelt szerepet kell kapnia a nyelvtanulásnak és az önálló munkavégzésnek. Fejleszteni kell a felelősségtudatot, és nagy figyelmet kell fordítani a káros szenvedélyek megelőzésére. Az EU strukturális pénzeinek felhasználásával továbbá vidéki oktatási centrumokat kell létrehozni olyanokat, ahol a munkaerőpiac igényeit jobban kielégítő szakoktatás, szakmunkásképzés folyik. Ha ez elmaradottabb vagy jelentős munkanélküliséggel sújtott térségben történik, tandíjkedvezményt, utazási kedvezményt, kedvezményes kollégiumi ellátást kell biztosítani.
  • A felsőfokú oktatásban sokkal nagyobb szerepet kell biztosítani az üzleti szférának a döntéshozatalban, a szakok meghatározásában, a gyakorlati képzések megszervezésében. Szüntessük meg a túlképzéseket! Külországi minták alapján az iskoláknak szerződéses viszonyt kellene létesíteniük minél több vállalattal, melyek garantálják az elhelyezkedés lehetőségét, az oktatási intézmény viszont adja a színvonalas munkaerőt.

AGRÁRIUM. Az rendszerváltó pártoknak 15 év kevés volt ahhoz, hogy kormányaik kidolgozzanak egy használható agrárkoncepciót. A kormányzati munkában alapelv a máról holnapra élés, a rövidtávú döntésekben való gondolkodás, a befektetésektől és a szerkezetváltástól való tartózkodás.

Bebetonozott szabályok. A földvédelmi szabályok, melyeket még 1994-ben alkottak meg, visszájukra fordulva, rossz hatással vannak a hazai földpiacra. Rendelkezéseik a gazdálkodni akarókkal szemben a spekulánsok érdekeit védik, gátolva ezzel egy egészségesebb, jobban művelhető, az erő és munkagép kapacitásokat jobban kihasználó birtoknagyság kialakulását. A Centrum szerint az indokolatlan korlátozás feloldása kedvező hatással lehetne a hazai valós földpiac kialakulására, megteremtve ezzel a termőföld alapú finanszírozás lehetőségét.

Átokként ül az ágazaton az információhiány. Az agrártermelők döntő többsége még ma sem látja, hogy számára milyen előnyöket jelent a közös Európa. Nehezen vagy sehogy nem jutnak el a termelőhöz a napi piaci információk.

Hátráltatja a kibontakozást a tőkehiány. A külföldi tőke – nagy részben és általában, ideológiai megfontolások, „a haza nem eladó” demagógiája nyomán – teljességgel kiszorult a mezőgazdasági átalakulás folyamatából.

Hiányzik egy olyan országos szintű integrátor, amelyik képes lenne a piacon lévő súlya révén az agrártermelőket információval, termelésszervezéssel, piaccal ellátni. Az egymással kooperáló termékpályás érdekképviseletek alkalmasak lennének erre a célra. Az eddigi kormányok „tűzoltó” intézkedései csak a bizonytalanságot fokozták, ezért az agrárszektor továbbra is nehézségekkel küzd. Csak a magyar gazdaléleknek, a szaktudásnak, az erőn felül végzett munkának és az ország kiváló természeti adottságainak köszönhető, hogy Magyarország (Kelet-Közép-Európában egyedül) 15 éven át megőrizte pozitív kereskedelmi mérlegét az EU-val. A gazdák viszont teljesítőképességük határához érkeztek. Ha nem lesznek alapvető változások az agrárpolitikában, és finanszírozási rendszerében, a szociális ellátórendszernek az agráriumból menekülő munkanélküliek tömegével kell számolnia. A mai elaprózott birtokrendszer nem alkalmas gazdaságos termelésre, de a termelés szerkezete sem igazodik a piac és a feldolgozóipar igényeihez. Ezen változtatni kell.

Szükség van a gazdákat összefogó, olyan gazda-holding rendszer kiépítésére, amely nem jár a földtulajdoni viszonyok átrendezésével, de feltételez egy kidolgozott, a versenyképességet megalapozó olyan birtokrendezési koncepciót, amely megfelelő anyagi és politikai támogatást kap. A holding szolgál és szolgáltat. Elvégzi a beszerzés, az értékesítés lebonyolítását. Leveszi a gazdák válláról az igazgatási, és pénzügyi adminisztrációt, a nélkülözhetetlen informatikai támogatás terhét, segít a piac igényeihez való alkalmazkodáshoz, hogy a gazdák a tudásukat, energiáikat a termelésre fordíthassák.

Termelési szerkezetváltás kell. A hagyományos agrártermelési ágazatok arányának piaci alapokon történő meghatározása A magyar agrárium nem rendezkedhet be monokultúrális tömegtermelésre. Nem versenyezhet a külpiacon a hatalmas termőterületű országokkal. Viszont képes olyan terméket előállítani, melynek a minősége páratlan, jó feltételekkel értékesíthető, és kiváló alapanyaga lehet a feldolgozóiparunknak. Ehhez ipari háttérre van szükség, amely feldolgozza az alapanyagot, egyben értékesítési biztonságot ad, munkahelyet teremt.

A Centrum vallja, hogy az agrárium reformja a gazdaság és a vidékfejlesztés létkérdése. A reformhoz hozzátartozik a vidéki oktatás és munkahelyteremtés megszervezése, a turizmus, a távközlési infrastruktúra fejlesztése is, amit minden eszközzel támogatni kell.

Ez hosszabb távú folyamat, melyet nem lehet kormányzati ciklusokra lebontani. Megvalósítását nem akadályozhatja az egy éves központi költségvetés szintjén gondolkodó kincstári szemlélet.

EGÉSZSÉGÜGY. Az egészségügyi ellátórendszer és infrastruktúra nagyjavításra szorul. Ez azonban a pénzbeli ráfordításon túl strukturális reformot is igényel. A rendszerváltás óta folyamatosan tapasztalható, hogy az egészségügy rendbetételére fordított pénzt az egészségügyi rendszer a jelenlegi formájában elnyeli – különösebb eredmények nélkül. A Centrum elkötelezett a magyar egészségügy reformja mellett, mert az minden ember közös érdeke. Ezen felül, a magyar egészségügyi oktatás rendkívül magas színvonala is indokolná, hogy e tudás hasznosításának területén is kiemelkedjünk az átlagból, ne csak kutatási területen.

Az egészségügyi reform egyik alapelveként olyan finanszírozási tervet kell kidolgozni, amely nem csak az államot, hanem az egészségügyben dolgozókat is érdekeltté teszi a reform keresztülvitelében. A Centrumnak meggyőződése, hogy a magántőke bevonásától való félelmeknek csak akkor van létjogosultsága, ha az állam a privatizáció során felelőtlen szerződéseket köt. Ezért nem a magántőkétől kell tartani, hanem az állam működését kell megfelelően ellenőrizni. Ebben a szakmai szervezeteknek jelentős szerepet kell kapnia.

A háziorvosi praxisok magánosítása komoly előrelépés volt a finanszírozási és elszámolási rendszer tisztázása irányában. A járóbeteg- és fekvőbeteg-szakellátás területén is egységesíteni kell a finanszírozás és az elszámolás elveit, valamint átláthatóvá kell tenni a pénzfelhasználást. A hatékonyság érdekében továbbá átfogó informatikai fejlesztésekre lesz szükség – a megfelelő adatkezelés jelentősen javíthatja az alrendszerek közötti kapcsolatot.

Nem elhanyagolható végül az infrastruktúra (épületek, berendezések) karbantartása, felújítása, fejlesztése. E téren nagyban építhetünk a 2007-től megnövekvő EU-pénzekre, amennyiben az állam rendelkezésre bocsátja a megfelelő saját forrást, és kiírja a megfelelő pályázatokat. A Centrum szerint a magyar egészségügy rendbehozatala stratégiai cél az ország számára, és ennek a Nemzeti Fejlesztési Tervben hangsúlyosan meg kell jelennie.

SPORT. Magyarország méretéhez képest „sportnagyhatalom”, aminek lehetőségeit ki kellene használnunk. Ennek ellenére mind az élsport, mind a tömegsport méltánytalanul alulfinanszírozott, a rá fordított kevés pénzből pedig nem kellően hatékony fejlesztések valósulnak meg. Legsikeresebb sportágaink nem kapnak kellő figyelmet. Ezért:

Gyermekeink egészséges fejlődése és tartalmas szabadidőtöltése, valamint az utánpótlás-nevelés érdekében a tömegsportot erősen élénkíteni kell, amelyben az iskolákra komoly szerep hárul.

  • Javasoljuk, hogy az iskolák és a sportegyesületek között élénküljön a kapcsolat, hogy hidat teremthessünk az élsport és a tömegsport között. Ez javítaná a tehetségek felkutatását is.
  • Az élsportban a sokhelyütt gyalázatos infrastrukturális feltételeken haladéktalanul javítani kell. Tarthatatlan, hogy élvonalbeli klubjaink némelyikében világítási problémák vannak a zuhanyzóban!
  • Az élsport infrastrukturális fejlesztésének meg kell jelennie a II. Nemzeti Fejlesztési Tervben is. Ez termelőberuházás, hiszen sportolóink nemzetközi sikerei és e sikerek médiaképessége középtávon megtérítheti a beruházások költségeit.
  • Végül nemzetközi versenyekre alkalmas infrastruktúra fejlesztésére is szükség van, mert e versenyek megrendezése a külföldi tőke vonzása és új munkahelyek keletkezése mellett Magyarország mint sikeres ország reklámját is jól szolgálja. · Támogatjuk a labdarúgó Európa-bajnokság és az olimpia magyarországi megrendezését, amennyiben az nem csak Budapestre koncentrálódik, hanem a vidéki fejlesztések a főváros térségén kívül is biztosítanak munkahelyeket és felzárkózási lehetőséget.

Közép-Európa-politika – Magyarország a Kárpát-medencében

Magyarországnak a földrajzi közelségében fekvő régiókkal kezdeményező és partneri viszonyt kell kialakítania. A közvetlen együttműködés területét kijelöli az ország földrajzi fekvése, a Kárpát-medence. Ezen belül is kiemelt fontosságot kell tulajdonítanunk az Ukrajnával és Romániával határos keleti régiónak: meg kell erősítenünk a Tiszántúl cselekvési képességét.

A Centrum szorgalmazza, hogy a hagyományos ikerváros koncepciót szélesítsük „ikerrégió” elvvé. A regionális együttműködésben jelentős szerep hárul a külgazdaságra. Romániában, Ukrajnában és a Balkánon megnőtt a lehetőség a magyar vállalatok számára. A magyar tőkeexport a gazdasági előnyökön kívül nagymértékben javíthatja a határainkon túl élő magyar közösségek kilátásait és szomszédságpolitikánk eredményességét is.

Az Európai Uniónak nem érdeke, hogy a bővítéssel bekerült államok nacionalista, etnikai, vallási, stb. feszültségeket importáljanak a közösségbe. A térség országai közt érzékelhető ellentétek leküzdése azonban nem spontán folyamat, arra tudatos építkezéssel kell törekedni. Hosszú és eredményes állami és népességi együttélési tapasztalatokat szereztünk térségünk szláv népeivel és az ortodox románsággal, amelyeket minden téren meg kell jelenítenünk. Ebben fontos szerepet kaphat a korábbi békés egymás mellett élés szellemi és tárgyi emlékeinek felmutatása minden szomszédos országban, elsősorban az új generációk előtt.

A kiegyensúlyozott szomszédsági viszony a határon túli magyarsággal kapcsolatos nyitott kérdések rendezésének is elengedhetetlen feltétele. Magyarországnak fel kell lépnie a kisebbségek helyzetének rendezésért, ugyanakkor minden eszközzel segítenie kell a szomszédos államokban élő magyarság szülőföldön maradását, gazdasági boldogulását és kultúrájának megőrzését.


Közjogi reformok

A Centrum meggyőződése, hogy a legtöbb reform elmaradásának fő oka az a szerencsétlen közjogi helyzet, ami 15 éve „bebetonozta” a politika mozgásterét. A reformok alapjainak a megteremtéséhez Alkotmány módosításra, és a kétharmados törvények átgondolására lenne szükség. Ám erre a barikád két oldalát elfoglaló pártok egyszerűen képtelenek. Egyetértés egyetlen kérdésben várható el tőlük: a képviselők díjazásának megállapításában, mint azt az eddigi példák mutatják.

KISEBB LÉTSZÁMÚ, DE KÉTKAMARÁS PARLAMENT. A jelenlegi parlament létszáma túlzott, nem hisszük, hogy a képviselők számát az ülésteremben lévő székekhez kellene igazítani. Meggyőződésünk, hogy a Parlamentnek kellene példát mutatni a központi költségvetési kiadások csökkentésében. Ennek keretében elsősorban egy kisebb létszámú, de kétkamarás parlamentre lenne szükség. Ebben legyen megtalálható a pártpolitikai alapon létrejött képviselőház, és a társadalompolitikában meghatározó szerepet játszó civil szervezetek (szakszervezetek, szakmai kamarák stb.) választott képviselőiből álló, pártfüggetlen szenátus. Ez egy komoly lehetőség arra, hogy a képártosodás jelenlegi folyamatának érdemben gátat vessünk. A két kamara létszáma együtt sem kell, hogy elérje a jelenlegi létszámot. A kétkamarás parlament létrehozatala viszont csak 2010 re prognosztizálható és természetesen jelentős alkotmánymódosítást vagy inkább új Alkotmányt feltételez.


A VÁLASZTÓJOGI TÖRVÉNY SZÜKSÉGES MÓDOSÍTÁSA. Át kell formálni a választási rendszert, ne a hajdani járásokat leképező egyéni választási körzetekkel operáljunk új, a csökkentett képviselőházi létszámhoz igazodó regionálisan kialakított rendszerre van itt is szükség. Át kell gondolni továbbá, hogy indokolt-e ugyanabban az évben tartani a parlamenti és a helyhatósági választásokat.

Meg kell szüntetni a kopogtatócédulákat! Az ajánlószelvények egyre nagyobb számban válnak árucikké, és ez által egyre kevésbé hitelesen jelzik vissza a jelöltek mögött álló minimális támogatást. Ezen felül a nagy pártok javarészt sokszorosát gyűjtik be a számukra szükséges cédulának, amivel a kis pártoknak már az indulási esélyeit is jelentősen rontják. Ezzel szemben a cél egy visszaélésre alkalmat nem adó jelölési eljárás volna, amely nem gátolja, hanem segíti a többpárti demokráciát, és nem jár a választók otthonukban történő zaklatásával. Álláspontunk szerint köteles indulni a választásokon az a párt, amelyik a szóban forgó választást megelőző ciklusban állami támogatásban részesül, illetve indulhat az a párt, amelyik meghatározott számú választópolgár támogató aláírását összegyűjtötte.

Biztosítani kell a képviseletet minél több választónak! A Centrum szerint – és nem egy felmérés alapján a választók többsége szerint is – a választási rendszernek minél több választópolgár politikai akaratát kifejezni képes rendszerként kell működnie. A kétpártosodás és a választási rendszer sajátosságai miatt azonban már 1998-ban is több mint 400 000, de 2002-ben már több mint 600 000 választópolgár szavazata „veszett el”. Ez 2002-ben már a választásokon részt vevők több mint 10%-át tette ki. A Centrum ezt káros folyamatnak tartja, mert így egyre kevesebb választónak lesz parlamenti képviselete. Nem értünk egyet a parlamenti küszöb radikális csökkentésével, de azt sürgetjük, hogy a parlamenti pártokkal és a 2002-es választásokon országos listát állított pártokkal közösen ki kell alakítani egy reformtervet, amely azt szolgálja, hogy minél több választó akarata megjelenjen a parlament összetételében, és ne a nagy pártok kapják meg – érdemtelenül – a parlamentből kiszoruló kis pártokra leadott szavazatokat. A választópolgárnak az az érdeke, hogy szavazata azé a párté legyen, amelyre leadta.

Olcsóbb és hatékonyabb közigazgatást akarunk! Ehhez két dologra lenne szükség: Egyrészről törvényi, ha kell, 2/3-os szinten rögzíteni a minisztériumok számát. 7–8 ilyen szervezet bőven elég (ma 17 miniszterünk van a tárca nélkülieket is beleértve), továbbá felére kell csökkenteni az országos hatáskörű központi hivatalok számát. A kormányzati struktúrát minden választások után az ügyeletes kormány átszabja, Ez idő- hatáskörzavarral jár, a választások után egy évig a kormányzat béna, a választások előtt egy fél évvel pedig ugyanúgy béna (ez megengedhetetlen luxus. Másrészről végre kell hajtani egy következetes deregulációt (joganyag-csökkentést), melyet eddig minden kormány megígért de nem hajtott végre (kivéve a Németh-kormány-féle gazdasági és közigazgatási deregulációt). Különös gondot kell fordítani a jogalkotás során az új jogszabályok hatásmechanizmusának előzetes költség-haszon elemzésére, ami vonatkozzon arra is hogy egy-egy módosító indítvány mennyiben változtat a számításokon.


Közigazgatási reform – A CENTRUM az önkormányzatok oldalán

A térségek közötti különbségek csökkentésének alapvető eszköze lenne, hogy decentralizáljuk a regionális fejlesztési forrásokat, és megfelelő intézményrendszer kiépítése esetén a bevételeket is.

Ehhez közigazgatási reform kell. Olyan – részben korporalista – modellt támogatunk, amely a régiók élére választott tisztségviselőket helyez, közigazgatásilag megszünteti a mára teljesen kiüresedett megyerendszert, és a regionális önkormányzatok testületében a kormány képviselői kisebb arányt képviselnek, mint a szakmai szervezetek és a helyi politikai erők delegáltjai. A régiók feladatkörének tisztázásával egyidejűleg felül kell vizsgálni a települési önkormányzatok feladat-ellátási kötelezettségeit és finanszírozását is. Ma a települési önkormányzatokat tömeges eladósodás jellemzi, mert feladataik mellé sem döntési kompetenciát, sem megfelelő mennyiségű anyagi forrást nem kapnak. A régiók esetében meg kell teremteni, a települési önkormányzatoknál pedig növelni kell az önálló gazdálkodás mozgásterét, mert a központi költségvetéstől való közvetlen függés láthatóan rontja helyzetüket.

A Centrum tehát egy olyan, háromszintű közigazgatási rendszer mellett teszi le a voksot, amely településekből, régiókból és országos szintből áll, és amelyet a települések önkéntes kistérségi társulásai funkcionálisan kiegészítenek.


2006. január
 
Fekete Tibor
Fekete Tibor
 
Hasznos oldalak
 
Pontos idő
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal