|
|
|
•
a CENTRUM politikai programja
•

|
|
A CENTRUM NMEGHATROZSA S RTKRENDJE
A Centrum kzpen ll prt. Nem tekinti magt sem jobb-, sem baloldalinak, st: nem fogadja el hitelesnek a hagyomnyos jobb-bal felosztst, mert az egyes prtok tevkenysgei ma mr nem eszerint klnbznek. Sokkal valsgosabb a sokat vagy keveset jraoszt, a kzpontost vagy decentralizl, az individualista vagy kzssgelv stb. szempontok mentn jellemezni a politikai prtokat. Ugyanakkor a Centrum annyiban kzpen ll a jobb-bal skln is, hogy mindkt szlssgtl egyformn tvol van.
IDEOLGIA S PRAGMATIZMUS. A Centrum szerint – mivel a politika feladata a trsadalom gynek szolglata – nem elre kell kitallni, hogy milyen ideolgia mentn akarok politizlni, s ahhoz igaztani az emberek ignyeit. Hanem fel kell mrni a trsadalom, az intzmnyrendszer stb. problmit, majd fel kell mrni a pnzgyi lehetsgeket, s ezek utn prioritsokat kell fellltani. Ezt jelenti az ideolgiamentessg s a pragmatizmus.
VLASZUTAK HELYETT HELYES ARNYOK. A jobb- s baloldalra osztott politikai trben minden krdsben gy tnik, mintha vlasztani kellene kt t kztt. Ezzel szemben a centrumpolitika azt mondja, hogy nem vlasztani kell, hanem helyes arnyokat kell megllaptani. Az „arany kzp” minden rtk, minden cselekvs vonatkozsban megvan. A lnyeg, hogy kzprl kell kiindulni s keresni a megoldst, nem pedig valamelyik „vegytiszta” akadmiai vagy ideolgiai llspontbl. Ez a rlpolitika kell hogy szerepeljen pldul az llam szerepvllalsnak megtlsben is. Hiba szp elv az llam leptse, ha egy orszgban szksg van az llam szerepvllalsra a finanszrozsban, a szereplk kztti kzvettsben, a verseny szablyozsban, vagy ppen a hatron tl lk kpviseletben s a honvdelemben. s hiba szp elv a gondoskod llam, ha az jraosztand pnzt elsinkfljk, vagy akr csak nem hatkonyan hasznljk fel. Az igazsg mindig valahol kzpen van.
RTKEK. A Centrum tiszteli az emberek jogait, de ugyanilyen sllyal kezeli ktelessgeiket is. A Centrum sszefogs Magyarorszgrt az emberekkel. sszefogs, melyben a rszorultak segtsget, a munkt vgzk tisztes jvedelmet, a fiatalok hasznlhat tudst, az idsek megbecslst kapnak. A Centrum olyan rtkeket kpvisel, melyeket minden tisztessges, a jvt pteni kvn ember btran a magnak vallhat. rtkrendnkben meghatroz a szocilis rzkenysg s a szolidarits, a szemlyisg tisztelete s a lelkiismeretesen vgzett munka megbecslse. Alapvet rtknek tartjuk tovbb nemzeti kultrnk megrzst, polst s gyaraptst. Ezrt kiemelt figyelemmel kezeljk a hatron tli magyarsg helyzett, kivltkppen azon kzssgekt, melyek az eurpai integrcin kvli trsgekben lnek. Elismerjk a klasszikus konzervatv, liberlis s baloldali rtkek egy rszt is, de nem fogadjuk el egyik rtkrend msik ltal trtn kizrst. Meggyzdsnk, hogy a jelenlegi parlamenti prtok kvetkezetlen magatartsukkal, plfordulsaikkal bizonytottk: br maguknak valljk ppen egyik vagy msik rtkrendet, m annak nem hiteles kpviseli.
POLITIKAI KULTRA S A '89-ES ALAPELVEK. 10 v alatt semmibe vesztek a rendszervlts ratlan politikai szablyai. Az rottakat gy-ahogy betartjk, de sehol nincs mr
- (a) a kompromisszumok mentn formld politika;
- (b) a fggetlen jogintzmnyek (igazsgszolgltats, MNB, rdekvdelmi szervezetek stb.) prtatlansgnak tiszteletben tartsa;
- (c) az nkormnyzatisg, a decentralizci megalapozsa s megerstse; s ltalban
- (d) a tgan rtelmezett demokrciafelfogs, amely a valdi rszvtelen s a hiteles tjkoztatson alapul.
A kt nagy parlamenti prt minimalista demokrcit valst meg. Ezzel szemben fel kell mutatni a civilek demokrcijt. A Centrum ezt fogja tenni, szles kr civil sszefogst valst meg a 2006-os vlasztsokra. |
|
A CENTRUM SZVETSGI POLITIKJA
A Centrum kijelenti: nem kt vlasztsi szvetsget sem az MSZP-vel sem a Fidesz-szel, valamint a szlssges prtokkal sem. Egyetlen jelltje sem lp vissza tovbb a vlasztsok msodik fordulja eltt ugyanezen prtok, vagy a velk szvetsgben lv brmely prt javra. A Centrum 2006-tl a parlamentben nllan kvn politizlni, hogy 2010-re szmottev kormnyzati tnyezv vlhasson. Az 1990 ta kttt koalcik eddig mindig a nagy prtok uralmrl, s a kis prtok megsemmistsrl jobb esetben kiszortsukrl szltak. Ezrt a Centrum a 2006-os vlasztsok utn nem kvn az nllsgt korltoz koalciba belemenni. Felelssget rez az orszg kormnyozhatsgrt, de ez nem jelentheti elvei feladst.
A Centrum szles kr egyttmkdsre trekszik a cljait s rtkrendjt elfogad prtokkal, civil szervezetekkel s szakmai rdekkpviseletekkel. Vallja, hogy a civilek s szakmai rdekkpviseletek bevonsval tisztessgesebb egyttmkdst, megalapozottabb dntseket s kvetkezetesebb politikt kpes vghez vinni. |
|
A CENTRUM F POLITIKAI TREKVSEI
TISZTESSGES POLITIKA – TBBPRTI DEMOKRCIA – POLITIKAI ELITVLTS! Mr 2002-ben mintegy 220 ezer ember rezte gy, szksg van a Centrumra. Kell egy kzpprt, mely kpes meglltani az orszg politikai kettszaktst. Kell egy politikai er, amely kpes tisztessges kzletet teremetni. Kell, mert a jelenlegi parlamenti prtok s vezetik hiteltelenn vltak, megkoptak s elfradtak. Mr nem egyszeren j politikra, hanem j politikai elitre van szksg. A Centrum ezrt 2006-tl az Orszggylsben akarja megvalstani programjt, kpviselni a tbbprti demokrcia hveit, s megkezdeni a szemlyben is lejratdott politikai elit demokratikus szablyok szerinti levltst.
HELYRE KELL LLTANI, S FENN KELL TARTANI AZ ALKOTMNYOS RENDET! Jelenleg az lltlagosan demokratikusan mkd Orszggyls rendre Alkotmnyt srt. A Centrum elfogadhatatlannak tartja, hogy az orszg legtekintlyesebb jogintzmnyei s kzszerepli: az Alkotmnybrsg, a Szmvevszk tagjai, de kztrsasgi elnk szemlye is mltatlan s gusztustalan prtpolitikai alkudozs trgyai legyenek. Az orszg megtlsre, s az emberekre nzve is rendkvl kros tovbb, hogy mr a jogszolgltatsba vetett bizalom sem tretlen. A Centrum mindenkor az Alkotmny minl szigorbb betartsra kvn trekedni, nem a kiskapukat, az rott s ratlan szablyok kijtszst keresi!
VISSZA KELL ADNI AZ ORSZGGYLS TEKINTLYT, S A POLITIKUSI MUNKA BECSLETT! A politikai kultra s erklcs hanyatlst jelzi, hogy ma Magyarorszgon egyre tbben fogadjk el „szksges rossznak” a mutyizst, az umbuldt, a korrupcit. Lehetetlen helyzet, hogy mg a magntulajdon vdelme „szent” akkor is, ha azt nem tisztessgesen szereztk. A kzvagyon elsinkflsa szinte mr dicssgszmba megy. Radsul az lland „trzsi hbor”, a dacpolitika, az egyttmkdsre val kptelensg szmos kzs gynk megoldst tette lehetetlenn. A Centrum elfogadhatatlannak tartja azt a jobb- s baloldal ltal egyarnt alkalmazott mdszert, hogy prtrdekbl nem szgyellik akr klfldn lejratni Magyarorszgot. Lthat mdon a kultra s erklcs hanyatlsa miatt egyre tbben fordulnak el a politiktl. A Centrum meg akarja fordtani ezt a folyamatot, ezrt tisztessges lesz mind a partnereivel, mind az ellenfeleivel, s tmogatni fogja az elreviv elkpzelseket, brhonnan induljanak ki. Viszont nem fog csatlakozni sem a jobb-, sem a baloldal percrtk s homlyos elkpzelseihez.
NEMZETI KONSZENZUST KELL KIALAKTANI MAGYARORSZG NKPRL! Mint minden orszg, gy Magyarorszg szmra is fontos, hogy mit gondol sajtmagrl. E krdsben 1990 ta a kormnyok sok mindenrl prbltk meggyzni az embereket. A Centrum fontosnak tartja tisztzni haznk krpt-medencei szerept. Hibnak tarjuk a nagy lmok kergetst, Magyarorszg politikai slynak tlrtkelst csakgy, mint az orszg kicsisgnek, knyszerplyjnak, kiszolgltatottsgnak rmkpt. Magyarorszg az Eurpai Uni kzepes mret, de fldrajzilag meghatroz tagllama. Ne higgyk, hogy van rdemi beleszlsunk a nyugati nagyhatalmak politikjba, viszont szokjunk le a „kis orszg – kis foci” szemlletrl! Ltnunk kell, hogy Magyarorszg komoly integrl szerepet tlthet be kzp-kelet Eurpban kivltkpp a Krpt-medencben. Ez az integrci magban foglalja az itt l kisebbsgek s tbbsgi trsadalmak sszefogst, valamint a gazdasg s a trsgek integrcijt. Magyarorszgnak j Kzp-Eurpa-politikra van szksge. A Centrum szerint e krdsben ki kell krni az emberek vlemnyt, a prtoknak pedig keresnik kell a kzs nevezt. Magyarorszg csak akkor lehet sikeres, ha tisztban van nmagval!
HOSSZ TV GONDOLKODST A POLITIKBAN! Magyarorszgon 1990 ta szmos reformelkpzels s mg tbb lehetsg esett ldozatul a rvid tv, 4 vre tekint prt-politiknak. A kvetkezmnyek kz sorolhatjuk az egszsggy, a vidk-politika s az oktats elmaradt s egyre srgetbb reformjt, a kisebbsgpolitika folyamatos s ltvnyos kudarct, a krnyezetvdelmi rdekek httrbe szorulst, valamint a jogszablyok s az adrendszer lland, s mr kvethetetlen vltozsait is. Ez utbbiak jelentsen neheztik mind a csaldok, mind a kis- s kzpvllalkozsok gazdlkodsnak stabilitst. A Centrum olyan, kormnyzati ciklusokon tvel gazdasgpolitikt akar, amely hossz tvon kpes biztostani a gazdasg s ez ltal a teleplsek s a trsgek fejlesztst. A hossz tv tervezsnek ugyanakkor alapvet kvetelmnye a fejlesztsek fenntarthatsgnak mindenkori szem eltt tartsa. A Centrum harcolni kvn azrt, hogy a politikai vezetk s a beruhzk egyarnt felismerjk: a krnyezetvdelmi szempontok figyelembevtele nem kls knyszer, hanem az orszg s az emberek, a jv genercik ltrdeke. Mivel azonban a nemzeti konszenzus jelenleg minden tren hinyzik, nincs lehetsg hossz tv tervek kialaktsra s mg kevsb megvalstsukra. A Centrum szerepet kvn vllalni abban, hogy jogszablyba foglalt kompromisszum szlessen a legfontosabb alapkrdsekben:
- llami vagyon kezelsnek fokozottabb ellenrzse,
- fggetlen kzszereplk konszenzusos kijellse,
- hatron tliakkal kapcsolatos stratgia,
- fejlesztspolitika,
- egszsggyi s nyugdjrendszer reformja,
- nkormnyzatisg s decentralizci. Az alapelvek stabilitsa magval hozza a szablyozs stabilitst (szemben a jelenlegi, kvethetetlen jogszablyvltozsokkal), ami a befekteti bizalmat s a munkahelyek biztonsgt is nveli. Enlkl pedig nehz lesz helytllni az unin belli versenyben.
|
|
A CENTRUM SZAKMAI PROGRAMJNAK PILLREI
Npeseds – szegnysg – egszsg
Trsadalompolitika
Magyarorszgon kzel hrommilli szegny ember kzd a meglhetsrt. Ekzben 15 ve folyamatosan nvekednek a szegnyek s a gazdagok kztti jvedelmi s vagyoni klnbsgek, cskken a gyermekvllalsi kedv, s az elmlt vekben tovbb romlott a trsadalom egszsgi llapota, valamint az egszsggyi szolgltat rendszerbe vetett bizalom is. A Centrum szerint ezek a trsadalom legslyosabb problmi, belertve kvetkezmnyeiket is. Klnsen nehz helyzetben vannak a ltminimum alatt lk, a nagycsaldosok, valamint a cignysg, radsul e hrom csoport sok esetben tfedi egymst. A cigny trsadalom helyzett tovbb nehezti az eltletessg, az alulkpzettsg s a trsadalmi egyttls nehzsgei. A Centrum arra trekszik, hogy a cigny emberek maguk tehessenek javaslatokat, maguk fogalmazhassk meg, milyen intzkedseket, milyen programokat vrnak a kormnyzattl. A problmk megoldst nehezti, hogy a trsadalom elregedse s az alacsony foglalkoztatsi szint miatt lassan vlsgkzelbe jut a nyugdjrendszer, a munkanlklisg pedig ppen a szegnyebb rtegek kztt a legmagasabb, ami az egszsges lethez val joguk rvnyestst lehetetlenti el. Az emberek bizonytalansgrzett tovbb nveli a munkabiztonsg hinya, a politikai prtoktl kapott, immr minden krdsben egymsnak ellentmond magyarzatok, valamint az llandan vltoz jogszablyok, kvetelmnyek, intzmnyek. Ez a problma-egyttes az egyik magyarzata annak is, hogy Magyarorszgon eurpai viszonylatban tartsan tlagon felli a kedly- s szenvedlybetegek arnya. A Centrumnak meggyzdse, hogy ez nem valamifle orvosolhatatlan „magyar betegsg”. Magyarorszgon 15 ve nincs trsadalompolitika. Az egyes problmkat a kormnyok egymstl elklnlten kezelik, gy az intzkedsek sora nem alkot rtelmes egszet. A Centrum ezrt 2006 tavaszra egy tfog trsadalompolitikai programot dolgoz ki, amelynek fkuszban a trsadalom elregedsnek meglltsa, a jvedelmi klnbsgek cskkentse s a lakossg biztonsgrzetnek, egszsgi llapotnak javtsa lesz. Ez a program arra is rirnytja a figyelmet, hogy egyetlen politikai terleten (minisztriumban) sem lehet dntseket hozni a tbbi terletre gyakorolt hats figyelembevtele nlkl.
Gazdasgfejleszts – versenykpessg – klkereskedelem
A Centrum gazdasgpolitikjnak alapelve a magyar gazdasgi rdekek legteljesebb kpviselete s hatkony rvnyestse. E clnak kell thatnia a trvnykezst, a gazdasgi s pnzgyi szablyozst, a plyzatokat s tendereket, a nemzetkzi gazdasgi munkt s termszetesen a Nemzeti Fejlesztsi Tervet. Ami j a magyar vllalkozsoknak, az j valamennyi gazdasgi szereplnek. Elismerjk a verseny szabadsgt – de ez a szabadsg mindenkire vonatkozzon, szablyozott s ellenrztt legyen! Alkalmazzuk az Eurpai Uni normit, de ez minden tagllamra egyezen rvnyesljn! A Centrum gy ltja, hogy a magyar gazdasgi rdekek rvnyestsnek tbb akadlya van:
- az llam s a politika rtelepedse a gazdasgra;
- a munkavllali s munkltati rdekkpviseletek sztaprzottsga, a rvid tv rdekek tlslya, az rdekvdelem gyengesge; valamint
- a trsadalom s az llamappartus felkszletlensge az Eurpai Unis csatlakozs kihvsaira.
A Centrum tovbb hinyolja s szmon kri az illetkes politikai vezetkn a magyar gazdasg tfog fejlesztsi stratgijt, az alapvet fejlesztsi koncepcik tisztzst. Magyarorszgon a cgek 96%-t teszik ki a kis- s kzpvllalkozsok, amelyek az EU-csatlakozs idejn a GDP-nek mintegy a 45%-t adtk. Ennek ellenre nem lettek megfelelen felksztve az Unis tagsgra, tbbsgkben nem tekinthetk versenykpesnek eurpai szinten. E vllalkozsok tmogatsn tl kiemelt clnak tekintjk a hagyomnyos magyar nagyvllalatok versenykpess ttelt, hogy azok Magyarorszg kzvetlen trsgben meghatroz gazdasgi pozcikat szerezhessenek. Erre lehetsg is van, hiszen a kelet-kzp-eurpai trsgben mg szmos szektorban nem kristlyosodott ki a regionlis nagyvllalatok kztti piacfeloszts, s a nyugati nagyvllalatok rendszervlts utni magyarorszgi tevkenygbl lthatjuk, hogy megfelel idztssel stratgiai jelentsg pozcikra lehet szert tenni.
E vonatkozsban teht lnkteni kellene a klkereskedelem-politikt, vissza kell trni a keleti piacokra. A FK orszgai fel irnyul kivitelnek nvekednie kell, ebben fokozni indokolt a MEHIB s az EXIM Bank szerepvllalst.
Az orszg versenykpessgnek nvelse rdekben fokozatosan t kell trnnk a magas hozzadott rtket kpvisel, tuds-intenzv termkek s szolgltatsok ellltsra s exportjra. Ma a valban szpen javul exportmutatk mgtt az export risi importignyessge hzdik meg. Exportnvekmnynk gy nem javtja jelentkenyen a klkereskedelmi mrleget, s e kereskedelmi szerkezet konzervlja a jelenlegi llapotot, amikor a magyar cgek 0,4%-a adja a magyar export felt. Ennek megvltoztatshoz azonban a kutats s fejleszts, valamint a magas szint kpzs tmogatsnak jelents nvelsre lenne szksg. A nyugati versenytrsakhoz viszonytva Magyarorszg messze le van maradva a kutats s fejleszts GDP-arnyos tmogatsa tekintetben.
Lnyeges clnak tekintjk a fogyasztvdelem s a minsgvdelem szablyozsnak szigortst is. Ez ltal rszben kikszblhet lenne az abnormlisan olcs import hazai piacot rombol hatsa. Msrszt pedig remlhetjk tle a fogyaszts tmegkultrjnak javulst, idertve a „szellemi fogyasztvdelem” terlett, a lakossgot elraszt kulturlis hulladk szablyozott szrst. Elktelezettek vagyunk az olyan reklmok visszaszortsban, amelyek romboljk a kzzlst, gyermekeink egszsges lelki fejldst. A szablyok kiknyszerthetsge rdekben azonban jelentsen fejleszteni kellene a fogyasztvdelmi hatsgok meglepen alacsony kapacitst, valamint a lakossg fogyasztvdelemmel kapcsolatos jogaira vonatkoz tjkoztatst is. |
|
Szakpolitikk
OKTATS S MUNKAERPIAC. Magyarorszgon mg mindig, jelents szm a jl kpzett oktat. Viszont a sokszor beharangozott reform elmaradt, s ami ma ezen a cmen folyik, az csak egy ktsgbeesett ksrlet. Tbb-kevsb rendezdni ltszik a felsoktats helyzete, viszont vltozatlanul jellemz, hogy a kpzs struktrja nem igazodik a munkaer-piaci ignyekhez, egyes terleteken risi a tlkpzs. A kzpszint s ltalnos iskolai oktats korszerstse ugyanakkor meg sem kezddtt, vagyis a kzelmlt oktatspolitikja – rthetetlen mdon – fllrl, azaz fordtva nylt a rendszerhez. Ezt meg kell fordtani, s alulrl kell ptkezni.
A Centrum szerint sikerlmny-kzpont, integrlt s gyakorlat-orientlt oktatsi koncepci kidolgozsra s megvalstsra van szksg. Ennek keretben
- Az ltalnos iskola als tagozatban a gyermekek - jtkos szabadid biztostsa mellett - szilrd alapokat szerezzenek meg: tanulnak meg rni, olvasni, szmolni, krnyezetket szeretni, s kezdjk meg egy idegen nyelv elsajttst.
- Az ltalnos iskola fels tagozatban a nevels s oktats kzppontjban az nllsg, a kreativits fejlesztse s az alapismeretek elsajttsa mellett az egszsges letmdra nevelsre, rendszeres mozgsra, sportra, a nyelvtanulsra tevdjn t a hangsly.
- A kzpfok szakkpzsben tallkozhatunk a legnagyobb elmaradssal. Szerintnk a munkaer-piaci elvrsokra pl, gyakorlatorientlt kzpfok szakkpzst kell megvalstani a gazdasg szereplinek aktv rszvtelvel. Olyan kzpfok szakkpzettsggel rendelkez szakembereket kell kpezni, akik rugalmasan alkalmazkodni tudnak a gazdasgi kihvsokhoz, egy-egy j szakma elsajttshoz. Kiemelt szerepet kell kapnia a nyelvtanulsnak s az nll munkavgzsnek. Fejleszteni kell a felelssgtudatot, s nagy figyelmet kell fordtani a kros szenvedlyek megelzsre. Az EU strukturlis pnzeinek felhasznlsval tovbb vidki oktatsi centrumokat kell ltrehozni olyanokat, ahol a munkaerpiac ignyeit jobban kielgt szakoktats, szakmunkskpzs folyik. Ha ez elmaradottabb vagy jelents munkanlklisggel sjtott trsgben trtnik, tandjkedvezmnyt, utazsi kedvezmnyt, kedvezmnyes kollgiumi elltst kell biztostani.
- A felsfok oktatsban sokkal nagyobb szerepet kell biztostani az zleti szfrnak a dntshozatalban, a szakok meghatrozsban, a gyakorlati kpzsek megszervezsben. Szntessk meg a tlkpzseket! Klorszgi mintk alapjn az iskolknak szerzdses viszonyt kellene ltestenik minl tbb vllalattal, melyek garantljk az elhelyezkeds lehetsgt, az oktatsi intzmny viszont adja a sznvonalas munkaert.
AGRRIUM. Az rendszervlt prtoknak 15 v kevs volt ahhoz, hogy kormnyaik kidolgozzanak egy hasznlhat agrrkoncepcit. A kormnyzati munkban alapelv a mrl holnapra ls, a rvidtv dntsekben val gondolkods, a befektetsektl s a szerkezetvltstl val tartzkods.
Bebetonozott szablyok. A fldvdelmi szablyok, melyeket mg 1994-ben alkottak meg, visszjukra fordulva, rossz hatssal vannak a hazai fldpiacra. Rendelkezseik a gazdlkodni akarkkal szemben a spekulnsok rdekeit vdik, gtolva ezzel egy egszsgesebb, jobban mvelhet, az er s munkagp kapacitsokat jobban kihasznl birtoknagysg kialakulst. A Centrum szerint az indokolatlan korltozs feloldsa kedvez hatssal lehetne a hazai vals fldpiac kialakulsra, megteremtve ezzel a termfld alap finanszrozs lehetsgt.
tokknt l az gazaton az informcihiny. Az agrrtermelk dnt tbbsge mg ma sem ltja, hogy szmra milyen elnyket jelent a kzs Eurpa. Nehezen vagy sehogy nem jutnak el a termelhz a napi piaci informcik.
Htrltatja a kibontakozst a tkehiny. A klfldi tke – nagy rszben s ltalban, ideolgiai megfontolsok, „a haza nem elad” demaggija nyomn – teljessggel kiszorult a mezgazdasgi talakuls folyamatbl.
Hinyzik egy olyan orszgos szint integrtor, amelyik kpes lenne a piacon lv slya rvn az agrrtermelket informcival, termelsszervezssel, piaccal elltni. Az egymssal kooperl termkplys rdekkpviseletek alkalmasak lennnek erre a clra. Az eddigi kormnyok „tzolt” intzkedsei csak a bizonytalansgot fokoztk, ezrt az agrrszektor tovbbra is nehzsgekkel kzd. Csak a magyar gazdalleknek, a szaktudsnak, az ern fell vgzett munknak s az orszg kivl termszeti adottsgainak ksznhet, hogy Magyarorszg (Kelet-Kzp-Eurpban egyedl) 15 ven t megrizte pozitv kereskedelmi mrlegt az EU-val. A gazdk viszont teljestkpessgk hatrhoz rkeztek. Ha nem lesznek alapvet vltozsok az agrrpolitikban, s finanszrozsi rendszerben, a szocilis elltrendszernek az agrriumbl menekl munkanlkliek tmegvel kell szmolnia. A mai elaprzott birtokrendszer nem alkalmas gazdasgos termelsre, de a termels szerkezete sem igazodik a piac s a feldolgozipar ignyeihez. Ezen vltoztatni kell.
Szksg van a gazdkat sszefog, olyan gazda-holding rendszer kiptsre, amely nem jr a fldtulajdoni viszonyok trendezsvel, de felttelez egy kidolgozott, a versenykpessget megalapoz olyan birtokrendezsi koncepcit, amely megfelel anyagi s politikai tmogatst kap. A holding szolgl s szolgltat. Elvgzi a beszerzs, az rtkests lebonyoltst. Leveszi a gazdk vllrl az igazgatsi, s pnzgyi adminisztrcit, a nlklzhetetlen informatikai tmogats terht, segt a piac ignyeihez val alkalmazkodshoz, hogy a gazdk a tudsukat, energiikat a termelsre fordthassk.
Termelsi szerkezetvlts kell. A hagyomnyos agrrtermelsi gazatok arnynak piaci alapokon trtn meghatrozsa A magyar agrrium nem rendezkedhet be monokultrlis tmegtermelsre. Nem versenyezhet a klpiacon a hatalmas termterlet orszgokkal. Viszont kpes olyan termket ellltani, melynek a minsge pratlan, j felttelekkel rtkesthet, s kivl alapanyaga lehet a feldolgoziparunknak. Ehhez ipari httrre van szksg, amely feldolgozza az alapanyagot, egyben rtkestsi biztonsgot ad, munkahelyet teremt.
A Centrum vallja, hogy az agrrium reformja a gazdasg s a vidkfejleszts ltkrdse. A reformhoz hozztartozik a vidki oktats s munkahelyteremts megszervezse, a turizmus, a tvkzlsi infrastruktra fejlesztse is, amit minden eszkzzel tmogatni kell.
Ez hosszabb tv folyamat, melyet nem lehet kormnyzati ciklusokra lebontani. Megvalstst nem akadlyozhatja az egy ves kzponti kltsgvets szintjn gondolkod kincstri szemllet.
EGSZSGGY. Az egszsggyi elltrendszer s infrastruktra nagyjavtsra szorul. Ez azonban a pnzbeli rfordtson tl strukturlis reformot is ignyel. A rendszervlts ta folyamatosan tapasztalhat, hogy az egszsggy rendbettelre fordtott pnzt az egszsggyi rendszer a jelenlegi formjban elnyeli – klnsebb eredmnyek nlkl. A Centrum elktelezett a magyar egszsggy reformja mellett, mert az minden ember kzs rdeke. Ezen fell, a magyar egszsggyi oktats rendkvl magas sznvonala is indokoln, hogy e tuds hasznostsnak terletn is kiemelkedjnk az tlagbl, ne csak kutatsi terleten.
Az egszsggyi reform egyik alapelveknt olyan finanszrozsi tervet kell kidolgozni, amely nem csak az llamot, hanem az egszsggyben dolgozkat is rdekeltt teszi a reform keresztlvitelben. A Centrumnak meggyzdse, hogy a magntke bevonstl val flelmeknek csak akkor van ltjogosultsga, ha az llam a privatizci sorn feleltlen szerzdseket kt. Ezrt nem a magntktl kell tartani, hanem az llam mkdst kell megfelelen ellenrizni. Ebben a szakmai szervezeteknek jelents szerepet kell kapnia.
A hziorvosi praxisok magnostsa komoly elrelps volt a finanszrozsi s elszmolsi rendszer tisztzsa irnyban. A jrbeteg- s fekvbeteg-szakellts terletn is egysgesteni kell a finanszrozs s az elszmols elveit, valamint tlthatv kell tenni a pnzfelhasznlst. A hatkonysg rdekben tovbb tfog informatikai fejlesztsekre lesz szksg – a megfelel adatkezels jelentsen javthatja az alrendszerek kztti kapcsolatot.
Nem elhanyagolhat vgl az infrastruktra (pletek, berendezsek) karbantartsa, feljtsa, fejlesztse. E tren nagyban pthetnk a 2007-tl megnvekv EU-pnzekre, amennyiben az llam rendelkezsre bocstja a megfelel sajt forrst, s kirja a megfelel plyzatokat. A Centrum szerint a magyar egszsggy rendbehozatala stratgiai cl az orszg szmra, s ennek a Nemzeti Fejlesztsi Tervben hangslyosan meg kell jelennie.
SPORT. Magyarorszg mrethez kpest „sportnagyhatalom”, aminek lehetsgeit ki kellene hasznlnunk. Ennek ellenre mind az lsport, mind a tmegsport mltnytalanul alulfinanszrozott, a r fordtott kevs pnzbl pedig nem kellen hatkony fejlesztsek valsulnak meg. Legsikeresebb sportgaink nem kapnak kell figyelmet. Ezrt:
Gyermekeink egszsges fejldse s tartalmas szabadidtltse, valamint az utnptls-nevels rdekben a tmegsportot ersen lnkteni kell, amelyben az iskolkra komoly szerep hrul.
- Javasoljuk, hogy az iskolk s a sportegyesletek kztt lnkljn a kapcsolat, hogy hidat teremthessnk az lsport s a tmegsport kztt. Ez javtan a tehetsgek felkutatst is.
- Az lsportban a sokhelytt gyalzatos infrastrukturlis feltteleken haladktalanul javtani kell. Tarthatatlan, hogy lvonalbeli klubjaink nmelyikben vilgtsi problmk vannak a zuhanyzban!
- Az lsport infrastrukturlis fejlesztsnek meg kell jelennie a II. Nemzeti Fejlesztsi Tervben is. Ez termelberuhzs, hiszen sportolink nemzetkzi sikerei s e sikerek mdiakpessge kzptvon megtrtheti a beruhzsok kltsgeit.
- Vgl nemzetkzi versenyekre alkalmas infrastruktra fejlesztsre is szksg van, mert e versenyek megrendezse a klfldi tke vonzsa s j munkahelyek keletkezse mellett Magyarorszg mint sikeres orszg reklmjt is jl szolglja. · Tmogatjuk a labdarg Eurpa-bajnoksg s az olimpia magyarorszgi megrendezst, amennyiben az nem csak Budapestre koncentrldik, hanem a vidki fejlesztsek a fvros trsgn kvl is biztostanak munkahelyeket s felzrkzsi lehetsget.
|
|
Kzp-Eurpa-politika – Magyarorszg a Krpt-medencben
Magyarorszgnak a fldrajzi kzelsgben fekv rgikkal kezdemnyez s partneri viszonyt kell kialaktania. A kzvetlen egyttmkds terlett kijelli az orszg fldrajzi fekvse, a Krpt-medence. Ezen bell is kiemelt fontossgot kell tulajdontanunk az Ukrajnval s Romnival hatros keleti rginak: meg kell erstennk a Tiszntl cselekvsi kpessgt.
A Centrum szorgalmazza, hogy a hagyomnyos ikervros koncepcit szlestsk „ikerrgi” elvv. A regionlis egyttmkdsben jelents szerep hrul a klgazdasgra. Romniban, Ukrajnban s a Balknon megntt a lehetsg a magyar vllalatok szmra. A magyar tkeexport a gazdasgi elnykn kvl nagymrtkben javthatja a hatrainkon tl l magyar kzssgek kiltsait s szomszdsgpolitiknk eredmnyessgt is.
Az Eurpai Uninak nem rdeke, hogy a bvtssel bekerlt llamok nacionalista, etnikai, vallsi, stb. feszltsgeket importljanak a kzssgbe. A trsg orszgai kzt rzkelhet ellenttek lekzdse azonban nem spontn folyamat, arra tudatos ptkezssel kell trekedni. Hossz s eredmnyes llami s npessgi egyttlsi tapasztalatokat szereztnk trsgnk szlv npeivel s az ortodox romnsggal, amelyeket minden tren meg kell jelentennk. Ebben fontos szerepet kaphat a korbbi bks egyms mellett ls szellemi s trgyi emlkeinek felmutatsa minden szomszdos orszgban, elssorban az j genercik eltt.
A kiegyenslyozott szomszdsgi viszony a hatron tli magyarsggal kapcsolatos nyitott krdsek rendezsnek is elengedhetetlen felttele. Magyarorszgnak fel kell lpnie a kisebbsgek helyzetnek rendezsrt, ugyanakkor minden eszkzzel segtenie kell a szomszdos llamokban l magyarsg szlfldn maradst, gazdasgi boldogulst s kultrjnak megrzst. |
|
Kzjogi reformok
A Centrum meggyzdse, hogy a legtbb reform elmaradsnak f oka az a szerencstlen kzjogi helyzet, ami 15 ve „bebetonozta” a politika mozgstert. A reformok alapjainak a megteremtshez Alkotmny mdostsra, s a ktharmados trvnyek tgondolsra lenne szksg. m erre a barikd kt oldalt elfoglal prtok egyszeren kptelenek. Egyetrts egyetlen krdsben vrhat el tlk: a kpviselk djazsnak megllaptsban, mint azt az eddigi pldk mutatjk.
KISEBB LTSZM, DE KTKAMARS PARLAMENT. A jelenlegi parlament ltszma tlzott, nem hisszk, hogy a kpviselk szmt az lsteremben lv szkekhez kellene igaztani. Meggyzdsnk, hogy a Parlamentnek kellene pldt mutatni a kzponti kltsgvetsi kiadsok cskkentsben. Ennek keretben elssorban egy kisebb ltszm, de ktkamars parlamentre lenne szksg. Ebben legyen megtallhat a prtpolitikai alapon ltrejtt kpviselhz, s a trsadalompolitikban meghatroz szerepet jtsz civil szervezetek (szakszervezetek, szakmai kamark stb.) vlasztott kpviselibl ll, prtfggetlen szentus. Ez egy komoly lehetsg arra, hogy a kprtosods jelenlegi folyamatnak rdemben gtat vessnk. A kt kamara ltszma egytt sem kell, hogy elrje a jelenlegi ltszmot. A ktkamars parlament ltrehozatala viszont csak 2010 re prognosztizlhat s termszetesen jelents alkotmnymdostst vagy inkbb j Alkotmnyt felttelez. |
|
A VLASZTJOGI TRVNY SZKSGES MDOSTSA. t kell formlni a vlasztsi rendszert, ne a hajdani jrsokat lekpez egyni vlasztsi krzetekkel operljunk j, a cskkentett kpviselhzi ltszmhoz igazod regionlisan kialaktott rendszerre van itt is szksg. t kell gondolni tovbb, hogy indokolt-e ugyanabban az vben tartani a parlamenti s a helyhatsgi vlasztsokat.
Meg kell szntetni a kopogtatcdulkat! Az ajnlszelvnyek egyre nagyobb szmban vlnak rucikk, s ez ltal egyre kevsb hitelesen jelzik vissza a jelltek mgtt ll minimlis tmogatst. Ezen fell a nagy prtok javarszt sokszorost gyjtik be a szmukra szksges cdulnak, amivel a kis prtoknak mr az indulsi eslyeit is jelentsen rontjk. Ezzel szemben a cl egy visszalsre alkalmat nem ad jellsi eljrs volna, amely nem gtolja, hanem segti a tbbprti demokrcit, s nem jr a vlasztk otthonukban trtn zaklatsval. llspontunk szerint kteles indulni a vlasztsokon az a prt, amelyik a szban forg vlasztst megelz ciklusban llami tmogatsban rszesl, illetve indulhat az a prt, amelyik meghatrozott szm vlasztpolgr tmogat alrst sszegyjttte.
Biztostani kell a kpviseletet minl tbb vlasztnak! A Centrum szerint – s nem egy felmrs alapjn a vlasztk tbbsge szerint is – a vlasztsi rendszernek minl tbb vlasztpolgr politikai akaratt kifejezni kpes rendszerknt kell mkdnie. A ktprtosods s a vlasztsi rendszer sajtossgai miatt azonban mr 1998-ban is tbb mint 400 000, de 2002-ben mr tbb mint 600 000 vlasztpolgr szavazata „veszett el”. Ez 2002-ben mr a vlasztsokon rszt vevk tbb mint 10%-t tette ki. A Centrum ezt kros folyamatnak tartja, mert gy egyre kevesebb vlasztnak lesz parlamenti kpviselete. Nem rtnk egyet a parlamenti kszb radiklis cskkentsvel, de azt srgetjk, hogy a parlamenti prtokkal s a 2002-es vlasztsokon orszgos listt lltott prtokkal kzsen ki kell alaktani egy reformtervet, amely azt szolglja, hogy minl tbb vlaszt akarata megjelenjen a parlament sszettelben, s ne a nagy prtok kapjk meg – rdemtelenl – a parlamentbl kiszorul kis prtokra leadott szavazatokat. A vlasztpolgrnak az az rdeke, hogy szavazata az a prt legyen, amelyre leadta.
Olcsbb s hatkonyabb kzigazgatst akarunk! Ehhez kt dologra lenne szksg: Egyrszrl trvnyi, ha kell, 2/3-os szinten rgzteni a minisztriumok szmt. 7–8 ilyen szervezet bven elg (ma 17 miniszternk van a trca nlklieket is belertve), tovbb felre kell cskkenteni az orszgos hatskr kzponti hivatalok szmt. A kormnyzati struktrt minden vlasztsok utn az gyeletes kormny tszabja, Ez id- hatskrzavarral jr, a vlasztsok utn egy vig a kormnyzat bna, a vlasztsok eltt egy fl vvel pedig ugyangy bna (ez megengedhetetlen luxus. Msrszrl vgre kell hajtani egy kvetkezetes deregulcit (joganyag-cskkentst), melyet eddig minden kormny meggrt de nem hajtott vgre (kivve a Nmeth-kormny-fle gazdasgi s kzigazgatsi deregulcit). Klns gondot kell fordtani a jogalkots sorn az j jogszablyok hatsmechanizmusnak elzetes kltsg-haszon elemzsre, ami vonatkozzon arra is hogy egy-egy mdost indtvny mennyiben vltoztat a szmtsokon. |
|
Kzigazgatsi reform – A CENTRUM az nkormnyzatok oldaln
A trsgek kztti klnbsgek cskkentsnek alapvet eszkze lenne, hogy decentralizljuk a regionlis fejlesztsi forrsokat, s megfelel intzmnyrendszer kiptse esetn a bevteleket is.
Ehhez kzigazgatsi reform kell. Olyan – rszben korporalista – modellt tmogatunk, amely a rgik lre vlasztott tisztsgviselket helyez, kzigazgatsilag megsznteti a mra teljesen kiresedett megyerendszert, s a regionlis nkormnyzatok testletben a kormny kpviseli kisebb arnyt kpviselnek, mint a szakmai szervezetek s a helyi politikai erk delegltjai. A rgik feladatkrnek tisztzsval egyidejleg fell kell vizsglni a teleplsi nkormnyzatok feladat-elltsi ktelezettsgeit s finanszrozst is. Ma a teleplsi nkormnyzatokat tmeges eladsods jellemzi, mert feladataik mell sem dntsi kompetencit, sem megfelel mennyisg anyagi forrst nem kapnak. A rgik esetben meg kell teremteni, a teleplsi nkormnyzatoknl pedig nvelni kell az nll gazdlkods mozgstert, mert a kzponti kltsgvetstl val kzvetlen fggs lthatan rontja helyzetket.
A Centrum teht egy olyan, hromszint kzigazgatsi rendszer mellett teszi le a voksot, amely teleplsekbl, rgikbl s orszgos szintbl ll, s amelyet a teleplsek nkntes kistrsgi trsulsai funkcionlisan kiegsztenek. |
| 2006. janur | |
|
|
|
2025. Augusztus
H | K | S | C | P | S | V | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 |
|
| | |
|
|